Miks on vaja Ruhnu lennuväljaga piirnevat metsa raadata?
Kõiki lennuvälju ümbritsevad takistusevabad piirangupinnad, vastav nõue on kehtestatud Euroopa Komisjoni määruse 139 alusel ja tulenevalt lennuvälja suurusest ning see on vajalik lennuväljal opereerivate õhusõidukite lennuohutuse tagamiseks õhusõiduki stardil ja maandumisel. Takistustele on kehtestatud lubatud maksimaalsed kõrgused maapinnast.
Kõikide lennuväljade konkreetsed andmed (lennuväljad/piirangupindade jooned) on avaldatud Maaameti rakenduses, mis on kättesaadav SIIN.
Õhusõiduki stardil ja maandumisel on kõige kriitilisemad alad tõusu- ja lähenemissektorid, mis asuvad lennuraja pikisuunal. Need alad peavad olema takistusevabad seetõttu, et kui õhusõiduki stardil või maandumisel tekib tehniline rike (näiteks üks mootor seiskub), siis on õhusõiduk võimeline ohutult jätkama lendu ja vältima kokkupõrkeid takistustega. Näiteks mõjutab see mittevastavus väikelennukite opereerimist Ruhnu lennuväljal – kui tuule tõttu on vajadus startida loodesuunal (hetkel stardivad ainult meresuunal), siis väikelennukid ei stardi, kuna ühemootoristel õhusõidukitel ei ole piisavalt mootorijõudu, et takistusi ületada ning tehniliste rikete korral on riskid väga suured. Samuti põhjustab see takistus (mets) kaalupiiranguid liinilennule.
Lennurajast loodesuunas (küla suunal) kasvav mets on takistusena tõusu ja lähenemissektoris ja ületab lubatud nõudeid kohati rohkem kui 5m (teostatakse pidevalt mõõtmisi LIDAR-ga). Mets on pidevas kasvamisfaasis ja seetõttu on kõige ohutum hoida lähenemis- ja tõususektorid sellises konditsioonis, et neid on igaastaselt lihtne hooldada (niita niidukiga).
Tulenevalt lennuohutusnõuetele mittevastavusest on nii Eesti lennunduse järelevalve organ Transpordiamet kui ka AS Tallinna Lennujaam lennuohutuse siseaudiitorid auditite käigus viidanud lennuvälja takistusevaba piirangupinna mittevastavusele ning teinud ettekirjutusi mittevastavuse likvideerimiseks.
Raadamise kohutus ja õiguslik alus
Kinnistud Berens 2 100m2, Klaas-Catu 10 800m2, Bissa 7 900m2 ja Kirikumaa 14 650 m2 asuvad Ruhnu lennuvälja tõusu- ja lähenemissektoris. Vastavalt lennundusseaduse § 352 lg 1 ei tohi lennuvälja kaitsevööndis asuva kinnisasja valdaja oma tegevuse või tegevusetusega takistada lennuvälja sihtotstarbelist kasutamist, halvendada lennuvälja seisundit ega ohustada liiklust.
Lennundusseaduse § 352 lg 5-8 sätestab järgmist:
(5) Kui kaitsevööndis kasvav mets takistab lennuliikluse ohutuse tagamiseks vajalikku nähtavust ega taga takistustevaba piirangupinda ning kinnisasja omanik keeldub taotlemast metsa raadamiseks nõusolekut ja metsa raadamast, samuti juhul, kui lennuliikluse ohutuse tagamiseks vajalikku nähtavust takistab muu puittaimestik, mis ei ole mets metsaseaduse tähenduses, ja kinnisasja omanik keeldub seda puittaimestikku raiumast, on lennuvälja omanikul või käitajal õigus pöörduda seisukoha saamiseks Transpordiameti poole.
(6) Kui Transpordiamet hindab metsa raadamise lennuliikluse ohutuse tagamiseks vajalikuks, on Transpordiametil õigus nõuda kinnisasja asukohajärgselt keskkonnateenistuselt metsa raadamiseks nõusoleku andmist lennuvälja omanikule või käitajale. Kui Transpordiamet hindab muu puittaimestiku likvideerimise lennuliikluse ohutuse tagamiseks vajalikuks, on lennuvälja omanikul õigus see puittaimestik likvideerida.
(7) Lennuliikluse ohutuse tagamiseks lennuvälja kaitsevööndis metsa raadamise või muu puittaimestiku likvideerimise korral on kaitsevööndis asuva kinnisasja omanikul õigus lennuvälja omanikult või käitajalt nõuda varalise kahju hüvitamist.
(8) Kaitsevööndis asuva metsa raadamise või muu puittaimestiku likvideerimise ulatus, maht ja liik määratakse hoolduskavas, milles võimaluse korral arvestatakse metsaomaniku huvidega.
Tallinna Lennujaam AS pöördus kinnistute omanike poole küsimaks nõusolekut metsa raadamiseks, nõusoleku andis ainult Berens kinnistu omanik, teised kinnistute omanikud nõusolekut ei andnud.
19.12.22, tuginedes lennundusseaduse § 35² lõikele 5, andis AS Tallinna Lennujaam Transpordiametile teada, et Ruhnu lennuvälja kaitsevööndis kasvav mets ja muu puittaimestik on probleem takistustevaba piirangupinnaga suunal 13, mis on kujunemas oluliseks takistuseks ohutu lennuliikluse korraldamiseks Ruhnu lennuväljal.
10.02.23, tuginedes AS Tallinna Lennujaam taotlusele, pidas Transpordiamet vajalikuks metsa raadamise kõnealustel kinnistutel lennuvälja lennuohutuse tagamiseks. Transpordiamet pöördus vastavalt lennundusseaduse § 352 lõikele 6 Keskkonnaameti poole, paludes anda nõusolek lennuvälja käitajale AS Tallinna Lennujaam Ruhnu lennuvälja kaitsevööndis asuvatel kinnistute: 1. Ruhnu küla, Ruhnu vald, Saare maakond, Klaas-Catu kinnistu, katastriüksuse nr 68901:001:0137; 2. Ruhnu küla, Ruhnu vald, Saare maakond, Bissa kinnistu, katastriüksuse nr 2 (2) 68901:001:0267; 3. Ruhnu küla, Ruhnu vald, Saare maakond, Kirikumaa kinnistu, katastriüksuse nr 68901:001:0074 piirangupindu ohustava metsa ja muu puittaimestiku raadamiseks.
27.06.23 väljastas Keskkonnaamet raieload ülalnimetatud kinnistutel metsa raadamiseks AS Tallinna Lennujaam nimele.
Raadamine on plaanis läbi viia esimesel võimalusel.
Lugupidamisega
Katrin Hagel
Juhatuse liige
AS Tallinna Lennujaam